Prima pagină > tratamente naturiste > O lingurita de sanatate

O lingurita de sanatate

 Cum mergi spre Poiana Marului, imediat cum iesi din satul Maru, pe marginea soselei te intilnesti cu culegatorii de afine. Se spune ca sunt mai multi, dar eu nu am vazut decit unul, maximum doi intr-o duminica. Au marfa in galetuse mici de numai 5 kilograme si pancarde in miini pe care scrie cu litere de o schioapa „AFINE”.  Am citit si eu bannerul din viteza masinii si am oprit. Recunosc ca la inceput ma interesa mai mult ideea de afacere de la marginea drumului si mai putin produsul vindut. Dar Ion, vinzatorul, mi-a modificat interesul cognotiv imediat. In doua- trei minute mi-a dezvaluit toate culisele afacerii.  Am aflat astfel ca nu muncea singur. In timp ce el vindea la marginea drumului, nevasta, fratii si copii lui erau in virf de munte la cules.  Afinele se culeg greu. Sunt atit de marunte incit, ca sa obtii un kilogram trebuie sa depui eforturi serioase si sa parcurgi kilometri intregi.  In consecinta, pretul de 8 lei /kg nu mi s-a parut prea mare. Mai ales fiindca erau proaspete, tocmai atunci aduse din virful  dealurilor subcarpatice. Fiindca culegatorii de sus, atunci cind reusesc sa adune 3-4 kilograme, dau fuga la vale sa le predea lui Ion. Si Ion vindea de 80- 100 de lei pe weekend, asadar vreo 3-4 milioane pe luna. Nu e un cistig prea grozav mai ales ca el se imparte la 4-5 persoane care muncesc  tot week-end-ul si uneori parcurg pe jos distante impresionante.

         Fiindca m-am lamurit ca nu e o afacere sa culegi afine,  am abandonat subiectul si am trecut la proprietatile  produsului. Si la acest capitol Ion, vinzatorul, m-a dat gata. Stia ca afinele micsoreaza nivelul de zahar in singe, inbunatateste vederea, regularizeaza tractul intestinal si cite  si mai cite. Spre deosebire de el, eu nu-mi aminteam decit ca pe la Istorie Militara  in Academie ni se povestise ca in timpul celui de al doilea razboi mondial, pilotii de vinatoare  primeau o masa de afine inainte de a pleca in misiune, noaptea.  Cam asta era tot ce stiam eu despre afine.

Cind am ajuns acasa, la Timisoara, m-am documentat serios si iata ce am aflat:

Afinele au un continut bogat în vitamina P, intarind  vasele sangvine în caz de metroragie, atero- si arterioscleroza, flebita, ulcer varicos, sechele ale flebitei, infarct miocardic. Astringenta si antiseptica, afinele sunt fructul predilect al tuturor celor care sufera de diaree (mai ales al copiilor mici) si este  recomandata în special pentru tratarea dizenteriei si amibiazei, enteritei, colitei, diareilor de putrefactie, enterocolitei si febrei tifoide. Cura de afine este indicata si pentru scaderea valorii ureei din sânge, precum si ca adjuvant în tratamentul tuberculozei.

    Afinele sunt supranumite si „insulina vegetala”, pentru ca ele produc scaderea procentului de zahar în sânge. De aceea, cura de afine este recomandata si diabeticilor. Chiar consumate o singura data, în cantitate mai mare, afinele amelioreaza simtitor acuitatea vizuala, mai ales pe timp de noapte (iata de ce mincau afine pilotii militari francezi). Boabele de afine trebuie consumate si pentru actiunea lor de stimulare a apetitului, pentru refacerea tonusului la persoanele de vârsta a treia si la cei foarte mici. In plus, pe linga toate beneficiile enumerate mai exista unul esensial: consumul de afine nu are nici un efect secundar.  Acest fapt demonstreaza ca natura si muntele au fost intodeauna prietenii adevarati ai omului.

 Asadar pe scurt,  diabeticii ar trebui sa consume  afine sub forma unei bauturi dulci, acidulate,  savuroase si pline de calitati, pentru ca proprietatile fructelor se regasesc în suc.

  Boabele nu sunt singurele care pot fi folosite pentru scaderea procentul de zahar din sânge: frunzele de afin, datorita unei substante pe care o contin, neomirtilina, au calitati hipoglicemiante. Se pun 30-40 g de frunze într-o cratita cu un litru de apa rece. Se fierb cinci minute. Se beau trei-patru cesti pe zi.

Pentru cei care sufera de diaree: din boabele uscate se obtine un preparat folosit în tratarea diareii si colibacilozei: se fierb într-un litru de apa 25 pâna la 60 g afine uscate, timp de 45 minute. Se lasa apoi sa infuzeze timp de zece minute. Se strecoara. Se beau cinci cesti repartizate pe tot parcursul zilei.

p.s. alt articol interesant despre afine aici

      Dan Goldis        

  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

